miércoles, 22 de septiembre de 2010

Educació visual i plàstica: Percepcions

Educació artística de l'any 1990 fins l'actualitat:
L'autor amb més influència en els seus plantejaments en l'àmbit educatiu va ser Eliot W. Eisner. Les seves idees parlaven d'unes competències, que tenen una clara similitud amb les que han d'adquirir els estudiants de primària avui en dia , i que influeixen en l'aprenentatge artístic.

Aspectes a tenir en compte en el procés d’aprenentatge:
  • Desenvolupar interpretació crítica: EXPLORAR, PERCEBRE, INTERPRETAR. 
  • Desenvolupar interpretació plàstica: INTERPRETAR I CREAR.
  • Paper social de la cultura visual: INFORMAR DE L’ENTORN CULTURAL.

Percepció visual:
La percepció és un acte cognitiu, és a dir, hi ha una relació entre el que veiem i el que sabem. És important desenvolupar la capacitat de percebre ja que així és més fàcil entendre el que ens envolta i també per entendre’ns a nosaltres mateixos. 

Aquesta és selectiva en cada persona, fet que a vegades dificulta la percepció de qualitat, així doncs es necessita enriquir el procés perceptiu, tenint en compte:
  • un procés de desenvolupament de la diferenciació perceptiva (a partir de l’experiència).
  • una centralització perceptiva, procés de superació: fer adonar que el que té el nen al voltant el condiciona; saber donar relacions entre una cosa i una altra.
  • uns mecanismes cognitius, que estan donats per:
    1. Generalitzacions (el que esperem veure en un determinat moment per experiència).
    2. La història de la nostra vida (l’experiència fa que veiem determinades coses d’un camp visual i passem per alt l’altre).
    3. Les necessitats immediates, que provoquen marcs de referència que focalitzen el que veiem en un moment determinat.
    4. El marc de referència estètic, és a dir, la mirada de l’artista (descobrir com ens commovem)
Hi ha dues teories que expliquen els continguts de les formes visuals:
  • Teoria de la Gestalt (les informacions sensorials actuen a partir dels sentiments).
  • Teoria associativa (les persones relacionen les formes amb experiències amb emocions).

No hay comentarios:

Publicar un comentario